Sunday, July 3, 2011

W jaki sposób filozofia chińska stała się tym czym jest. How do Chinese philosophy has become what it is.

TrovaOfferte Inverno 2011

W jaki sposób filozofia chińska stała się tym czym jest.

Autorem artykułu jest Adam Topor


W rozdziale szóstym "Dialogów LunYu" Konfucjusz powiada: "Mądrzy lubią wody, spolegliwi lubią góry. Mądrzy są aktywni, spolegliwi są spokojni. Mądrzy są szczęśliwi, spolegliwi żyją dłużej".
Artykuł zawiera fragment drugiej części ebooka "Przewodnik po literaturze niezwykłej" którego możesz pobrać klikając tutaj!

W rozdziale szóstym "Dialogów LunYu" Konfucjusz powiada: "Mądrzy lubią wody, spolegliwi lubią góry. Mądrzy są aktywni, spolegliwi są spokojni. Mądrzy są szczęśliwi, spolegliwi żyją dłużej".

Bowiem, kto jest mądry ten jak woda jest w ciągłym ruchu. Kto jest spolegliwy (humanitarny), ten jak góra trwa w spokoju. Kto jest mądry ten jest zawsze zadowolony itd. Czytając ten wers zawsze przychodzą mi na myśl mieszkańcy starożytnych Chin i mieszkańcy np. starożytnej grecji.

Chiny są krajem kontynentalnym, więc dla ich mieszkańców stanowił on niemal cały świat. Zresztą sam pierwszy cesarz Qin wypowiadał, iż: "żaden cywilizowany świat nie istnieje poza granicami jego królestwa..."

W języku chińskim są dwa wyrażenia określające "świat". Pierwsze to "wszystko jest niebem", a drugie "wszystko pośród czterech mórz". Dla mieszkańców takiego kraju jak Grecja wyrażenia te w żaden sposób nie mogłyby być synonimem, dla Chińczyków w ich języku nadal są i to nie dla przypadku.

Od czasów Konfucjusza, aż do końca XIX wieku, żaden z chińskich uczonych, myślicieli nie miał sposobności podróżować po pełnym morzu. Konfucjusz i Mencjusz co prawda mieszkali nieopodal wybrzeża jednak Konfucjusz w swoich "Dialogach" jedynie wspomina o morzu.

Konfucjusz rzekł:

"Gdyby los się odwrócił i znalazłbym się na tratwie dryfującej po morzu, (uczeń) Yu byłby moim jedynym towarzyszem"
. (rozdział piąty, wers szósty)

W tym samym wersie jego uczeń (wymieniony Zhong Yu – zwany też po prostu Yu) był z tego wielce zadowolony.

Słysząc to uczeń był zachwycony.

"Yu jest odwarzniejszy niż ja, tylko skąd wzięlibyśmy materiały ?"

Wzmianka o morzu u mistrza Mencjusza jest podobnie krótka, jednak treściwa.
"Temu, kto widział morze trudno jest myśleć o innych wodach..." (Mencjusz – rozdział siódmy, wers 24)
Konfucjusz wraz z Mencjuszem tylko marzyli o wypłynięciu w morze, podczas gdy Sokrates, Platon, czy Arystoteles żyjąc w nadmorskim kraju pływali sobie z wyspy na wyspę.

Starożytni Chińczycy i Grecy żyli nie tylko w odmiennych warunkach geograficznych, ale dzieliła je również przepaść ekonomiczna. Chiny jako kraj kontynentalny utrzymuje się przede wszystkim z rolnictwa. Obecnie udział mieszkańców – ludności rolniczej zajmuje około 70-80%. W kraju takim wobec tego ziemia jest głównym bogactwem. Idąc dalej, w całej historii Chin myśli, polityka, gospodarka i ekonomia skupiały się wokół należytego wykorzystania ziemi.

W epoce "Walczących Królestw" Chiny podzielone były na wiele królestw – państw feudalnych, z których każde poświęcało główną uwagę na wojnę oraz na rolnictwo. Jednak ostatecznym potentatem na owe czasy w sprawach wojny i rolnictwa było królestwo zdumiewającego władcy jakim był Qin – pierwszy cesarz dlatego też bez kłopotów mógł podbijać inne słabsze od siebie państwa i przyłączać je do swojego królestwa, zapoczątkowując tym samym pierwsze w historii zjednoczenie.

W myślach filozoficznych z tego okresu spotkasz się z dwoma określeniami, a mianowicie: "korzeń" – oznaczające rolnictwo i "gałąź" – czyli handel. W kraju rolniczym takim jak Chiny uprawa ziemi jest podstawową formą wytwarzania dóbr, jednak historia tego kraju zna nagminne przypadki gdzie: "podkreśla się korzeń, a lekceważy gałąź".

Ludzie zajmujący się handlem – kupcy stanowili ostatnią i najniższą z czterech tamtejszych klas społecznych. Członkami pozostałych klas byli rolnicy, uczeni i rzemieślnicy. Uczeni to zazwyczaj właściciele ziemscy, rolnicy to zwykli wieśniacy, którzy tylko zajmowali się uprawą roli. Obie te klasy cieszyły się największym poszanowaniem. Jeśli rodzina miała tradycje w "gospodarowaniu i naukach" była powodem do wielkiej dumy.

Uczeni zwykle sami nie uprawiali ziemi, ale ich los był ściśle związany z ziemią. Urodzaj albo jego brak stanowił o ich dobrym lub złym losie. Spoglądali na życie niemal tymi samymi oczami jakimi patrzył zwykły rolnik. W dodatku samo wykształcenie pozwalało im kształtować swoje wizje wyrażając na wszelkie możliwe sposoby to co czuli. Tego niestety z kolei nie potrafił zrobić zwykły wieśniak – rolnik.


Chcesz przeczytać całość pobierz ebooka klikając tutaj!



---
Czy kultura chińska jest dla Ciebie równie inspirująca? ShuDian the China Ebooks Library

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl


Click here!


How do Chinese philosophy has become what it is.
The author of the article is Adam Topor

In chapter six, "Dialogues LunYu" Confucius says: "The wise like water, like spolegliwi top. The wise are active, spolegliwi are calm. The wise are happy, spolegliwi live longer."The article contains part of the second part of the ebook "Guide to the literature unusual" which you can download by clicking here!
In chapter six, "Dialogues LunYu" Confucius says: "The wise like water, like spolegliwi top. The wise are active, spolegliwi are calm. The wise are happy, spolegliwi live longer."
For he who is wise is like the water is in constant motion. Who is spolegliwy (humane), it takes like a mountain alone. Who is the wise is always happy and so we read this verse always comes to mind the ancient Chinese people and people of such ancient greece.
China is a continental country, so their residents accounted for almost the entire world.Moreover, the very first emperor of Qin ruled that "no civilized world does not exist outside the borders of his kingdom ..."
In Chinese, there are two expressions defining the "world". The first is the 'everything is heaven, "and second" all in the midst of the four seas. " For the inhabitants of a country like Greece to express these in no way could be a synonym for the Chinese in their language are still, and not for the case.
Since the time of Confucius, to the end of the nineteenth century, none of the Chinese scholars, thinkers had no opportunity to travel the high seas. Confucius and Mencius is true that lived near the coast, however, Confucius in his "Dialogues" merely refers to the sea.
Confucius said:
"If fate turned and found myself on a raft adrift on the sea, (the student) Yu would be my only companion." (Chapter five, verse six)
In the same verse of his student (referred Zhong Yu - also known as simply Yu) was very pleased with it.
Hearing this, the student was delighted.
"Yu is odwarzniejszy than I am, where we would just materials?"
The mention of the sea from master Mencius is similarly short, but informative."Whoever has seen the sea it is difficult to think of other waters ..." (Mencius - chapter seven, verse 24)Confucius and the Mencius only dreamed of a sea trip, while Socrates, Plato, and Aristotle lived in a coastal country sailed from island to island.
The ancient Chinese and Greeks living not only in different geographical conditions, but they also shared the economic abyss. Continental China as the country remains primarily agricultural. Currently participating residents - the farming population is approximately 70-80%. In a country against this land is the main wealth. Further, throughout Chinese history of thought, politics, economy and economy centered around the proper use of land.
In an age of "Warring States" China was divided into many kingdoms - the feudal states, each devoted major attention to the war and agriculture. However, the ultimate leader on those days in matters of war and agriculture was the ruler of the kingdom which was amazing Qin - the first emperor, therefore, no fuss could conquer other country weaker than itself, and attach them to his kingdom, thus initiating the first ever union.
The philosophical thought of this period will encounter the two terms, namely: "root" - meaning agriculture and the "branch" - that is trade. In an agricultural country such as China and farming is the main form of production of goods, but the history of this country knows the widespread instances where "root stresses, and neglects the branch."
People involved in the trade - merchants were the last and lowest of the four local social classes. Members of other classes were farmers, scientists and craftsmen. Scholars are usually landowners, farmers, ordinary villagers, who only engaged in farming. Both classes enjoyed the greatest respect. If the family had a tradition of "management and science" was cause for great pride.
Scientists usually do not cultivate the land themselves, but their fate was closely tied to the ground. Abundance or its absence accounted for their good or bad fate. They looked at life through the eyes of almost the same which looked ordinary farmer. In addition, the same education allowed them to shape their visions of expressing every possible way what you feel. That, unfortunately, in turn, could not do ordinary villager - the farmer.

Want to read the whole ebook download by clicking here!

No comments:

Post a Comment